2017. október 19., csütörtök

Kelt tésztás sós rúd.




Egyszerű sós kiflinek indult, de időközben a tészta, és a formázás is kissé módosult, így született meg ez a kelt tésztás sós rúd, melyet én sütés előtt mákkal szórtam meg. A frissen kisült rudat kóstolva, pedig nem bántam meg hogy nem kiflit sütöttem. Konyharuhával letakarva a tésztája egy-két napig finom puha marad, így csomagolhatjuk pl. a gyerekeknek tízóraira, de reggelire vagy éppen vacsorára is kínálhatjuk egy bögre meleg tej, esetleg kakaó mellé.





Hozzávalók kb. 24 db-hoz:

45 dkg liszt (Nagyi titka)
2 dkg élesztő (friss)
2 db tojássárga (nagy)
1,5 tk só
1,5 dl olaj
2,5 dl tej
1 tk cukor

Lekenéshez:

1 tojássárga
2 ek tej

Szóráshoz:

Pl. mák, szezámmag, köménymag, tengeri só.....





A langyos tejhez keverjük hozzá a cukrot, majd morzsoljuk bele az élesztőt, és futtassuk fel.

A tojássárgát keverjük össze az olajjal, majd öntsük bele a keverőtálba. Ezután adjuk hozzá a felfuttatott élesztőt, majd szitáljuk hozzá a sóval összekevert lisztet. 

Ezután indítsuk el a robotgépet, és pár perc alatt dagasszuk meg a tésztát. (természetesen kézzel is megdagaszthatjuk)

A megdagasztott tésztát tegyük át egy kelesztőtálba, majd langyos helyen kelesszük egy óra alatt a duplájára.

A megkelt tésztát borítsuk ki lisztezett felületre, majd nyújtsuk ki kb. 0,5 cm vastag téglalappá. (én 20 cm hosszú, és 70 cm széles lappá nyújtottam ki a tésztát)

Ezután vágjuk fel kb. 3 cm-es csíkokra, majd minden tésztacsíkot hajtsunk félbe, és csavarjuk meg.

Egy tepsit béleljünk ki sütőpapírral, majd egymástól kicsit távolabb, helyezzük rá a megcsavart tésztacsíkokat. 

A tojássárgát keverjük össze a tejjel, majd kenjük le a tésztacsíkokat. Ezután ízlés szerint szórjuk meg magokkal, vagy nagy szemű tengeri sóval, majd szobahőmérsékleten kelesszük újra 30 percig. (én mákkal szórtam meg)

Helyezzük be előmelegített sütőbe, majd közepes hőmérsékleten 25-30 perc alatt süssük szép pirosra. (én légkeverésnél 160 fokon, 25 percig sütöttem)

A sütőből kivéve hagyjuk pár percig a tepsiben, majd helyezzük rácsra, és hűtsük ki teljesen.

Nagyon finom, és letakarva a tésztája 1-2 napig puha marad.


2 megjegyzés:

  1. Kedves Gizi! (bár tudom, nem ez a neved) Köszönöm ezt a receptet. Kipróbáltam, tej helyett vízzel, mert valaki tejfehérje (kazein) allergiás a családomban. És cukrot se tettem bele, mert nem vagyunk annyira oda érte, amúgy nem lenne vele bajunk.
    Csodálatos a recept, fantasztikus a végeredmény.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves ismeretlen! A Gizi és az Éva megszólítást is használom, és szeretem mindkét nevet.... :) Nagyon köszönöm, és örülök, hogy kipróbáltad a receptet, és nem csalódtál benne. Vízben már futtattam fel én is az élesztőt, de nem gondoltam hogy cukor nélkül is működik, köszönöm az ötletet.

      Törlés