2015. december 10., csütörtök

Panettone. (Olasz karácsonyi kuglóf)




Olaszországban kifejezetten karácsonyi édességnek számít ez a kuglóf különlegesség, amely itt nálunk Magyarországon is egyre jobban elterjed. Idén én is úgy döntöttem, hogy Panettone-t sütök majd karácsonyra, de azért biztos ami biztos alapon elkészült egy próbasütés is. Több receptet áttanulmányoztam mielőtt hozzá láttam a sütéshez, így aztán nem csalódtam, mert azt kaptam amit vártam, és igencsak finomra sikerült az én kuglófom is. A tésztája légiesen könnyű, és nagyon finom a kandírozott narancs és citromhéjjal, na meg a mazsolával. Mivel ehhez a kuglófhoz egy speciális sütőformára van szükség, melynek beszerzésén gondolkodtam, majd úgy döntöttem, hogy inkább egy tortaformát magasítok meg sütőpapírral, és abban kelesztem, majd sütöm készre. Ezzel is ötletet adva mindazoknak, aki esetleg sütőforma hiányában állnának el a Panettone sütéstől.






 Hozzávalók 18 cm-es formához:

 35 dkg liszt
2 dkg élesztő
2 dl tej
3 dkg kristálycukor
csipet só
1citrom reszelt héja
3 dkg porcukor
1 cs vaníliás cukor
3 db tojássárga (nagy)
12 dkg margarin
10 dkg mazsola
5 dkg kandírozott narancshéj
5 dkg kandírozott citromhéj



A tejet langyosítsuk meg, majd keverjük hozzá a kristálycukrot, morzsoljuk bele az élesztőt, és pár perc alatt futtassuk fel.

A lisztet szitáljuk át, majd keverjük hozzá a sót, és a reszelt citromhéjat.

A tojások sárgáját keverjük simára a porcukorral, és a vaníliás cukorral, majd keverjük hozzá az előzőleg felolvasztott, és visszahűtött margarint is.

Ezután öntsük bele a keverőtálba a tojássárgás-cukros....... keveréket, majd öntsük rá a felfuttatott élesztőt, végül pedig kanalazzuk hozzá a lisztet. 

Ezután a robotgép dagasztó karjával kb. 10 perc alatt dagasszuk meg a tésztát. (akkor jó, ha már teljesen elválik a tészta a keverőtál falától)
Természetesen kézzel, vagy esetleg a kenyérsütőgép üstjében is megdagaszthatjuk a tésztát.

A megdagasztott tésztát ezután tegyük át egy kilisztezett kelesztőtálba, majd meleg helyen kelesszük 1 óra alatt a duplájára.

Amikor a tészta megkelt, borítsuk ki egy enyhén lisztezett felületre, majd finom gyúrjuk át. Gyúrás közben apránként adagoljuk a tésztához a mazsolát, és a kandírozott narancs és citromhéjat.

Végül a szép simára gyúrt tésztát helyezzük bele a papírral kibélelt sütőformába.





A forma kikenéséhez kb. 2 dkg margarin kell.

A tetejének a lekenéséhez 4 dkg margarin és 1 cs vaníliás cukor keveréke kell.


Panettone sütőforma hiányában én egy 18 cm-es tortaformát magasítottam meg 22 cm-esre duplán hajtott sütőpapírral.

A tortaformát először kenjük ki margarinnal, és helyezzünk az aljába sütőpapírt, majd helyezzük bele a magasításhoz használni kívánt sütőpapírt is. Ezután vastagon kenjük meg a sütőpapírt is margarinnal.

A gyümölcsökkel összegyúrt tésztát ezután helyezzük bele a tortaformába, majd meleg helyen kelesszük 1 óra alatt a duplájára. Amikor a tészta megkelt, egy pengével (v. éles késsel) vágjunk a tetejére egy keresztet.

Helyezzük be előmelegített sütőbe, és 180 fokos sütőben süssük 45 percig, majd vegyük ki és kenjük le a tetejét az olvasztott margarin és vaníliás cukor keverékével. Ezután tegyük vissza a sütőbe, és süssük még 15-20 percig, tűpróbáig.

A sütőből kivéve hagyjuk a formában hűlni, majd helyezzük rácsra és úgy hűtsük ki egészen.

Én légkeveréses sütőben 150 fokon, 45 percig sütöttem, majd lekenés után még 15 percig. Amikor visszatettem a sütőbe, letakartam a tetejét egy fóliával, hogy ne barnuljon túlságosan meg.

A kalács tésztája nagyon könnyű, a gyümölcsökkel pedig nagyon finom. Ünnep előtt pár nappal megsüthetjük, majd száraz, hűvös helyen konyharuhával letakarva tároljuk.

Tálalás előtt ízlés szerint szórjuk meg porcukorral a kalácsot, majd felszeletelve kínáljuk.


4 megjegyzés:

  1. Ez tényleg nagyon jó lehet! Meg kellene sütni, lefotózni, feltölteni a Sütnijóra, hátha nyernénk vele! :-) Sütnijó játék!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én csakis biztatni tudlak, hogy süssed meg........:)Nagyon finom, így ha megsütöd máris nyertél vele egy finom kuglófot.

      Törlés
  2. Nekem eddig sose sikerült, de az idén újra nekifutok, hátha :)! A Te receptedet fogom használni. Ha az idén sikerül jelezni fogom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. María, ez olyan egyszerű recept, hogy biztosan sikerül!! Várom a visszajelzésedet.

      Törlés